Bez obzira što postoje samo tri godine, Citat torbe su pronašle svoje “mesto na tržištu“.  Naime, radi se o premium kožnim torbama koje u svojoj unutrašnjosti imaju citate po sopstvenom izboru. Šta je ono što ih je motivisalo da pokrenu biznis  i kako su izgledali njihovi poslovni počeci, govoriće osnivačice Jelena&Jelena.

Recite nam nešto o Vašem biznisu?

Naš brend se zove Citat torbe i postojimo tri godine na tržištu. U pitanju su premium kožne ženske torbe koje naši divni majstori ručno izrađuju u malim serijama.

Kako ste došli na ideju da postanete preduzetnice, koji su bili Vaši motivi da krenete u realizaciju svog sna?

Citat torbe su posebne po tome što svaka ima citat u unutrašnjosti torbe koji štampamo na slikarskom platnu i oblažemo ga kožom. Omiljeni citat  ili neku ličnu poruku, biraju kupci. Inspirisane smo estetikom i vrednostima zlatnog doba Holivuda, te su naši modeli dobili imena po našim muzama. Tako da imamo modele: Merlin, Odry, Grejs, Brižit, Vivijen, Moniku…

Kako su izgledali Vaši poslovni počeci, i da li su Vas prepreke na koje ste nailazili terale da preispitate odluku o pokretanju posla ili su Vas dodatno motivisale da se borite još više?  

Obe smo slabe na torbe, a inače smo ljubitelji i poštovaoci ručne izrade jer znamo koliko strpljenja, znanja i ljubavi je neophodno za takvu vrstu zanata koji izumire. Želele smo da izadjemo iz zone komfora i da kroz ovaj posao izrazimo svoju kreativnost i sebe na neki način. Poželele smo da radimo posao koji će u nama probuditi neiskorišćeni potencijal koji se nalazi u nama. Ukoliko udjete u neki poslovni poduhvat, u neku novinu, izuzetno je važno da sebe ne opteretite očekivanjima, strahovima. Poenta je da se zabavljate i da svaku prepreku posmatrate kao izazov. Beskrajna vera da je sve moguće uz odsustvo mračnih misli, kukanja na sistem i negodovanja. Pozitivna atmosfera i entuzijazam su izuzetno bitni, pa i kada ne ide, i kada se čini da nema rešenja. Mi smo se zaista zabavljale tokom čitavog procesa. Iskoristite taj osećaj kada nemate pritiska i velikih očekivanja, na samom početku, da budete produktivni. Kasnije dolazi potreba da treba da budete sve bolji i bolji. Prepreke nisu samo na početku, prepreke su sastavni deo i života i posla. Važno je na koji način ih posmatrate i kojom eneregijom ih rešavate.

Koliki je izazov biti žena preduzetnica u današnje vreme?

Za sada u poslovanju ne osećamo niti prednost niti težinu toga što smo ženskog pola. Ono što primećujemo jeste da su žene u poslu sve više solidarne i otvorene za podršku i saradnju. Da biste pronašli takve saradnike i partnere u poslu, neophodno je da radite na sebi i budete to što želite da dobijete u poslovanju.

Koje su to osobine koje po Vašem mišljenju treba da poseduje žena koja želi da bude uspešna preduzetica?

Iskrenost, dobra organizovanost, optimizam i osećaj kada treba biti uporan, a kada pustiti da se stvari odvijaju prirodnim putem, su osobine koje nama služe u poslovanju i u odnosu jedna  prema drugoj.

Šta je po Vašem mišljenju to što definiše razliku između uspešnog i propalog preduzetničnog poduhvata?  

Mislimo da su prevelika očekivanja, manjak vere i upornosti, razlozi zbog kojih se ide ka neuspehu. Danas većina želi sve i odmah. Mi ulažemo dosta vremena, truda i učenja u naš posao koji nema radno vreme. Ako gajite strast i ljubav prema tome što radite, onda i ne osećate da radite. Zarada ne dolazi odmah i to je razlog odustajanja, ali to je isto tako dokaz da je vaš početni impuls bio novac, a ne ljubav. Novac je nešto što se događa kao rezultat ljubavi prema poslu koji radite.

Koliko je važno pratiti novine koje donose industrija  i tržište, i da li je teško izboriti se sa konkurencijom?  

Novine koje donose industrija i tržište su od velike važnosti i neophodno je uvek biti u toku, ali još važnije je ne dozvoliti da postaneš deo mašine i zaboraviš svrhu svog puta. Potrebno je da uživate u procesu rada jer samo tako će posao opstati i kada naiđete na prepreke. Što se tiče konkurencije, važno je poštovati svakog pojedinačno. Konkurenciju smatramo kao nekog ko nas podstiče da budemo još bolji i verujemo da za svakog ima mesta na tržištu. Radujemo se tuđem uspehu.

Da li Vi pratite inovacije i trendove u vašoj oblasti?

Važno je odgovoriti na trendove koje tržište nudi, ali isto tako i zadržati svoj stil i biti prepoznatljiv po nečemu specifičnom. Smatramo da smo uspeli napraviti savršen balans između onoga sto je trenutno aktuelno i stare dobre klasike koja je naša vodilja.

Kojim životnim lekcijama Vas je naučio ovaj životni potez i izbor?  

Ovo je put ne samo našeg poslovnog razvoja i sticanja mnogobrojnih veština iz sveta biznisa, nego i razvoj naše ličnosti gde smo toliko naučile o sebi, koliko možemo, koliko treba da verujemo u sebe, koliko je sve moguće. Lekcije nam često dolaze i na dnevnom nivou, o nama kao poslovnim ljudima, kao prijateljima, kao partnerima, kao ljudima. Ovo je put gde se zaista razvijate na više nivoa.

Šta biste poručili budućim preduzetnicama?

Budućim preduzetnicima savetujemo da pre samog početka poslovanja, prvo porade na svom ličnom razvoju. Na samopouzdanju, optimizmu i da zavole sebe jer to je ona karika koja vas najčvršće drži i kada je najteže. Budite hrabre, smele i pratite svoje osećaje, oni će vas dovesti do svakog cilja.