“Unikatni kutak” nije bio njen san iz detinjstva, ali da uz upornost treba i dobra ideja, svedoči nam osnivačica kompanije Vanja Valok. Smatra da konkurencija nije veliki problem jer u biznisu svako ima nešto drugačije da ponudi tržištu, unikatnost pogotovo. Njen put kreće od nule, a koliko je truda uložila u sve, ispričala nam je kroz razgovor.

Recite nam nešto o Vašem biznisu?

Moj „biznis“ se zove Unikatni kutak i postoji više od 5 godina. Osmišljen je od početka kao neka vrsta Concept stor-a. Počeo je kao udruženje pa preko zanatske radnje do danas, već ozbiljnog, doo preduzeća. Upravo taj početak, odnosno udruženje je i sama ideja radnje. Udruženje umetnika, hobista, dizajnera i svih kreativnih ljudi koji žele da plasiraju svoje kreativne radove široj publici.

Kako ste došli na ideju da postanete preduzetnica, koji su bili Vaši motivi da krenete u realizaciju svog sna?

Nemam neki konkretan odgovor na ovo pitanje. Ne bih bila iskrena kada bih rekla da je ovo moj san iz detinjstva. Desilo se nizom čudnih okolnosti da sam već imala postojeću firmu koja mi je na neki način nametnuta i koja se bavila poslom koji meni nije niti u jednom segmentu blizak. Kako sam se duže vreme „gušila“ u tom poslu počela sam da tražim beg ili način da se bavim nečim što mi je blisko, što volim i u čemu bih mogla da se snađem. Kako volim da crtam, volim modu, oduvek prekrajam i smišljam nove stvari poželela sam da to bude neka vrsta modnog studija, zatim upoznajem Jasminu koja slika na svili, predlažem joj da svoje ešarpe prodaje kod mene, ona daje neke nove predloge i tako malo po malo dođemo do ideje koja je ustvari danas Unikatni kutak.

Kako su izgledali Vaši poslovni počeci, i da li su Vas prepreke na koje ste nailazili terale da preispitate odluku o pokretanju posla ili su Vas dodatno motivisale da se borite još više? 

Počeci su bili, da se tako izrazim-grozni. Znaš manje od ništa, imaš ideju ali ne postoji niko ko može da ti objasni kako treba da posluješ da bude u skladu sa zakonom, da sve bude kako treba odnosno regularno. Obilazile smo knjigovođe, pravnike, advokate, poreske službenike i inspektore i svi su imali potpuno različito mišljenje i stav o tome kako treba da se firma otvori, u kom obliku, pod kojojm šifrom dealtnosti….Sve što imalo iskače iz šablona u našoj administraciji jednostavno nema rešenje a u Unikatnom kutku ništa nije bilo po šablonu.  Moram da priznam da je Jasmina tu odradila lavovski deo posla, ona je onaj tip čoveka koji ispita sve opcije, ne stidi se da kuca na vrata silnih kancelarija, zove, pita, traži…Ja sam onaj kreativni čudak što više voli da smišlja rešenja ali ipak ostane u senci.  I pored nje takve, neumorne, bilo je mnogo situacija kada smo htele da dignemo ruke od svega, tu onda opet stupam ja da je ohrabrim, izmislim neki novi način koji predložimo ustanovama i pravnicima i knjigovođama i eto… Na kraju smo se izborile.  Nije nas niti jednog trenutka ta „nerešiva“ situacija motivisala da se borimo više, motivisala nas je samo naša ideja, koja je lepa i kreativna i samo zbog te ideje i vere u nas smo nastavile borbu.

Koliki je izazov biti žena preduzetnica u današnje vreme?

Ne mislim da je ništa manje niti više teško nego muškarcu preduzetniku-početniku. U ovoj našoj crnoj rupi administracije mislim da svi plivamo isto. Ukoliko imaš snage i volje nekako i isplivaš- ili ne. Mora baš mnogo stvari da se poklopi da bi uspeo da se izboriš i mislim da je pol u toj priči poslednja stavka na spisku. Izazov je upuštati se u privatan posao i nije ni malo lako.

Koje su to osobine koje po Vašem mišljenju treba da poseduje žena koja želi da bude uspešna preduzetica?

Dobra ideja na prvom mestu. Bez dobre ideje vam ni upornost neće mnogo značiti. Zatim upornost, široki vidici, želja za usavršavanjem i napredovanjem i vera u sebe i svoju ideju. Sposobnost da saslušate svakoga ali da imate odličan filter i znate šta je za vas a šta nije. Jasan cilj i iskrenost prema sebi, na kraju krajeva, mnogo je bitno da ste sami svesni šta možete a za šta vam je potreba pomoć.

Šta je po Vašem mišljenju to što definiše razliku između uspešnog i propalog preduzetničnog poduhvata? 

Jasan cilj i iskrenost, kao što rekoh, je jako bitna stavka. Sam cilj i sve preko toga su ozbiljni uspesi, bilo da su na nivou hobija ili ozbiljnog posla.

Koliko je važno pratiti novine koje industrija  i trzište donosi, i da li je teško izboriti se sa konkurencijom? 

Smatram da je bitno, treba ih uvek pratiti ali ih se ne treba slepo pridržavati. Kada smo počinjale nismo imale konkurenciju i u početku kada su počele da se otvaraju radnje sličnog tipa u Novom Sadu, moram priznati da sam bila malo u strahu, međutim shvatila sam da smo svi različiti i da upravo to nas i definiše. Svaka priča je drugačija i ima mesta za sve ukoliko uvek ostavite svoj pečat u onome što radite.

Da li Vi pratite inovacije i trendove u Vašoj oblasti?

Uvek pratim sve trendove, drugačije ne bih opstala na tržištu.

Kojim životnim lekcijama Vas je naučio ovaj životni potez i izbor? 

Ne igraj na prvu loptu! To sam shvatila na teži način.

Šta biste poručili budućim preduzetnicama?

Teško je i stresno i naporno i puno apsurda, ali ukoliko verujete u svoju ideju samo napred. Uspeh ne dolazi brzo, potrebne su godine da stignete po prvog zacrtanog cilja, posle samo podižete lestvicu (postepeno) i svaki svedeći ostvaren cilj donosi ogromno zadovoljstvo.