Draga moja, sada kada si rešila da se upustiš u avanturu zvanu razvoj sopstvene biznis ideje sigurno si već par puta čula izraz MVP. Danas ćemo zajedno saznati šta je tačno MVP i kakve tačno veze ima sa kapkejk kolačićima?

MVP – Kapkejk model

Jedan od najatraktivnijih i najzabavnijih načina da se objasni koncept MVP je upravo kapkejk model. Evo kako tačno ide priča o kapkejk modelu.

Zamisli da želiš da se baviš profesionalnom izradom torti za venčanja. Sanjaš o tome da praviš super ukusne i super atraktivne torte na tri sprata koje bi sve mladence ostavile bez daha. Međutim, torta za venčanje je dosta skupa za izradu i ako je odmah napraviš, a slučajno promašiš gustinu fila, teksturu kore ili izgled dekoracije, imaćeš dosta nepotrebnog troška.

Tada ti je palo na pamet – testiraćeš gustinu fila, teksturu kore i dekoraciju na manjem modelu, napravićeš kapkejk kolačić. Rešila si da istovremeno testiraš nekoliko različitih kombinacija, pa si napravila 6 kapkejk kolačića. Dala si ih svojim prijateljima i potencijalnim mušterijama na probu. Nakon nekoliko spremljenih tura kapkejk kolačića došla si do idealne kombinacije kore, fila i dekoracije, a trošak ti je bio minimalan.

Sada kada si potvrdila inicijalnu kombinaciju, vreme je da pređeš na sledeći korak i napraviš tortu. Torta je malo veća investicija, ali i dalje nije ni blizu troškovima koju nosi izrada mladenačke torte na tri sprata, Kada si napravila nekoliko torti i usavršila svoju dobitnu kombinaciju, kao i vrstu dekoracije spremna si za veliki momenat – pravljenje mladenačke torte.

Baš je tvoja rođaka rešila da se udaje i eto prilike da zasijaš. Koristiš svo iskustvo i praksu koju si stekla i praviš sjajnu mladenačku tortu!

Prešla si dalek put od običnog kapkejk kolačića do ove ogromne torte na tri sprata, ali si minimizovala rizik. Znala si koja kombinacija ukusa je dobra, kakve tačno kore treba da budu i kako da ukrasiš samu tortu da bi svi ostali bez daha. Da si preskočila probu sa kapkejk kolačićima i testiranje sa nekoliko torti ovaj finalni korak bi bio mnogi teži i značajno rizičniji.

Šta je tačno MVP?

Dakle, kao što smo videli u prethodnom primeru, MVP odnosno minimum viable product, tačnije minimalni održivi proizvod je skup osobina proizvoda koji može da zadovolji rane kupce. To je ono što čini prototip proizvoda koji ima dovoljno dobrih osobina da zainteresuje kupce.

Koncept MVP je preuzet iz Lean metodologije i odnosi se takođe i na minimum napora i sredstava koji se ulaže u razvoj budućeg proizvoda. Ovaj nacrt omogućava da sakupljanje vrednih informacije od budućih korisnika na osnovu kojih se kasnije oblikuje konačan proizvod.

MVP nekih poznatih i uspešnih proizvoda

Postoje različiti modeli kojima se izrađuje i testira MVP. Oko ovih metoda je razvijena čitava metodologija sa veoma jasnim uputstvima i pravilima, ali se mi sada nećemo baviti njima. Umesto toga, hajde da vidimo kako su tačno počele neki od najvećih današnjih kompanija:

  • Dropbox – verovali ili ne cela priča kompanije Dropbox je počela pomoću eksplejner videa. Osnivači kompanije su zaključili da bi im razvijanje celog sistema podele i distribucije fajlova bilo previše posla, pa su snimili animirani video koji objašnjava šta su oni tačno zamislili. Za nekoliko dana video je pogledalo preko 100000 ljudi, a više od 70000 je ostavilo svoje email adrese kao potvrdu da bi kupili tako nešto. Ostalo je istorija i Dropbox danas važi za jednu od najsigurnijih i najvećih klaud kompanija na svetu.
  • Zappos – ova ogromna onlajn prodavnica cipela počela je sa svega par fotografija. Osnivač kompanije Nik Svinmurn ufotkao je sve cipele koje je želeo da prodaje u svojoj onlajn prodavnici i slike je okačio na svoj vebsajt. Kad god bi neko kupio određeni par, Nik bi otišao da ih kupi, upakuje i pošalje na adresu kupca. Kako su kupovine rasle, sistem je automatizovan da bi na kraju postao prava mašinerija za prodaju cipela. Danas je Zappos u vlasništvu Amazona i jedan je od najvećih onlajn šopova obuće na svetu.
  • AirBnB – dvojica cimera su imala san da započnu svoj biznis, ali su bili potpuno švroc. Pošto se tih dana u San Francisku održavala velika dizajnerska konferencija, skontali su da mogu da zarade koji dolar ako iznajme nekome kauč na noć. Nakon što su postavili svoju veb stranicu na internet i izneli svoju ponudu, vrlo brzo se javilo čak troje ljudi koji su želeli da prenoće kod njih. Brajan Česki i Džo Gebia su shvatili da ovo može da preraste u mnogo veću priču i ostalo je istorija.
  • Instagram – aplikacija zvana Burbn je bila klon Forthsquare-a i omogućavala je da se čekiraš na određenom mestu i objaviš svojim pratiocima gde si i uz to podeliš i svoje slike sa tog mesta. Međutim, kada je tim osnivača skontao da se tu uglavnom šeruju slike i da ova tržišna niša relativno slobodna jer nema dovoljno hipsterske aplikacije koja se lako koristi i Facebook nema dobru iOS aplikaciju, nastao je Instagram. Svi ostali delovi aplikacije su bili obrisani i ostala je iOS aplikacija za deljenje slika sa ubitačnim filterima.
  • Twitter – ono što je danas Twitter je nekada bio Odeo, servis za upravljanje podkastima. Pošto se u ovoj oblasti nisu proslavili, osnivači su tragali za alternativama. Ubrzo su shvatili da zaposleni imaju internu aplikaciju koju koriste umesto SMS poruka preko koje se dopisuju i pišu status poruke koje imaju do 140 karaktera. Ovaj naizgled sumanuti sistem komunikacije se prelio iz kancelarije na ceo svet i danas Twitter čini jednu od najpoznatijih društvenih mreža na svetu.

Šta je tvoj MVP?

Kao što možeš da vidiš, gotovo bilo šta što može da ti pomogne da testiraš da li ljudima treba tvoj proizvod, može da prođe kao MVP. Zato samo napred! Budi maštovita i osmisli svoj MVP i objavi ga, testiraj i zaključi da li treba da menjaš sastojke kapkejk kolačića ili si spremna za sledeći korak.
—————
*Na žalost na srpskom jeziku ne reč “cupcake” nije moguće adekvatno prevesti (ili možda grešim?) pa ćemo ga u ovom tekstu koristiti u izvornom obliku.